". PEARLKID: Tm unifi Setting Router Wifi D-Link Wbr2300 Bagi Pengguna Mudah.

Search the web

Monday, June 30, 2014

Tm unifi Setting Router Wifi D-Link Wbr2300 Bagi Pengguna Mudah.

Saya adalah TM Unifi user. Ya saya baru mengaplikasikan penggunaan internet Tm Unifi setelah sekian lama melayari internet menggunakan broadband hotspot sahaja. Kawasan rumah saya network element yang ada untuk unifi so tak boleh pasang streamyx. Pakej home yang rendah 5mb dah cukup untuk 'multitasking' antivirus update dan buffer online movie serentak. Jadinya bagi saya memang perubahan penggunaan dari segi bandwith dan kelajuaan yang besar la dalam melayari internet ni. Saya ni bukannya 'Tech Geek " sangat. boleh la faham sikit sikit kalau nak buat sikit perubahan atau "setting". Apa yang saya nak kongsi adalah keutamaan apabila menggunakan Tm unifi.Sebagai pengguna kita prihatin takut kena "Hacked" atau "Hijack" bila melayari internet ni.Kerenah "Hacking" ni terdiri dari banyak sudut. So dalam masa 2 hari selepas "authorised Contractor" dari Tm datang pasang saya mula la menggodek "features" yang ada kat dalam router D-Link wbr2300 ni. Bila buat search kat internet memang banyak tips tips yang ada. Banyak jugalah cerita tentang router lama Dlink 615 Tm yang senang di "hack". Kat sini saya nak kongsi tentang penggunaan Wifi oleh standard Router Tm unifi ini sahaja. Kalau nak cerita specific tentang segala benda kita dah ada manual yang dilampirkan sekali. Nak cerita tentang Wan , Lan dah terlampau mendalam. contohnya tentang PPPOE password, inilah username dan password yang standard telah di'set'kan oleh Tm unifi.

Nak bukak firmware feature D-Link dalam manual ada diberi address location nya iaitu 192.168.0.1. standard username admin yang memang tak boleh nak tukar dan password yang diberi standard dalam manual. Pertama sekali di nasihatkan untuk tukar password ni pakai password sendiri nak elak dari di akses oleh pengguna lain. tukar kat sini bila dah masuk paparan tu ; pergi ke tab 'management' dan 'scroll' ke user management , click 'edit' , tukar password dan 'submit'.ok selesai satu 'security'. Untuk password PPPOE dan username tu kalau nak tukar seeloknya call TM unifi technical staff. Kalau password tak kena dengan sistem diorang nanti connection WAN untuk layari internet disconnect. Yang saya tahu dari pengalaman dulu sistem kat TM ni diorang boleh 'monitor ' kalau username kita ada di pakai luar dari alamat yang kita register. kalau kita nak tukar password PPPOE request dari Tm technical unit nanti email untuk reset password di hantar ke email utama kita yang di register dalam sistem TM. Hanya hacker yang tech savvy je selalu hack dan guna login Wan kita untuk dapatkan pakej speed kita. Untuk Wan connection kita pulak kat Tm server pun ada install firewall.

ok balik ke tajuk tentang wifi. Penggunaan Wifi ni la yang selalunya orang curi untuk guna. Bila kena curi guna mula lah kelajuan internet yang kita pakai 'slow'. Banyak user dalam satu laluan . Dalam paparan router kita ada Tab untuk configure Wifi router D-link. Disinilah kita configure akses wifi router kita. Standard router ni signal wifi memang tak kuat sangat lebih kurang up to 30 meter je. Itupun dah kira keluar dari kawasan lingkungan rumah kita. Jadi tak nak bagi orang pakai wifi kita , sembunyikan kewujudan wifi kita. Router standard ni tak ada option untuk limit kan wifi range. Pilih tab 'wireless' - SSID - dan klik kan kotak 'hide ssid' .Jadi kita tak 'broadcast' la ssid kita. biasanya normal gadget user jarang search hidden network. kalau boleh ssid isolate pun klik. kalau isolate ssid ni yang saya faham untuk laluan WAN tak berkongsi so boleh elakkan activity 'snooper' atau 'sniffing'. Pilih password encrypted yang advance sekarang seperti WPA ( wifi protected access) atau WPA2.

dlink

Ada features of multiple ssid untuk router standard ni. bila masuk ke Tab ssid kita boleh configure 4 ssid name. Malangnya router standard ni tak bagi option untuk limit kan usage' bandwith' untuk ssid tertentu. yang boleh kita buat untuk nak rahsiakan password ssid utama kita jadi kita 'enable' kan 'guest ' ssid untuk majlis tertentu.'disable' kan wireless security jadi tak perlu password.  Jadi tak la kebanyakan tetamu yang datang kalau ada keramaian sibuk mencari kita menanyakan password wifi. password kita pun dapat lah dirahsiakan. Dah habis majlis barulah kita 'disable' semula ssid guest ini.

dlink 2

Inilah perkongsian bagi pengguna mudah macam saya ni untuk pengguna mudah yang lain.Buat research banyak banyak pun ada banyak benda yang terlampau specific sampai susah nak faham jadi janganlah ubah setting yang lain. Kalau sesiapa nak advance security atau features lagi boleh la beli router yang lebih mantap dan compatible dengan TM unifi ni. Sedikit penerangan yang saya tahu kalau tentang kelajuan internet ni slow sebenarnya terlampau meluas sebab nya. Ada yang di sebabkan oleh machine kita iaitu PC, Laptop atau gadget kita yang selalu 'lagging'. mungkin network card kita tak update driver baru. masalah dengan cable telephone kita mungkin cable atau splitter (kalau digunakan ) pecah. Penyambungan cable luar ke Dslam mengalami kerosakan. Sebagai pengguna mudah kita cuma boleh analisis machine kita dan router serta cable dalam rumah je. kalau semua ok jadi call TM customer service je lah. Oh ya router standard ni pun cepat panas juga jadi kalau boleh jangan lah letak bertindih dengan modem . kalau nak invest sikit beli cooling pad. Router ni ada satu usb port so letakkan modem dan router kat atas cooling pad.
Kepada yang lebih pakar nak membantu kami yang lemah ni boleh meninggalkan tips tips di dalam comment. terima kasih Tm unifi dan semua.