". PEARLKID: Asthma, Anak Puteriku Dan Susu Hafidz dari ANE'S

Search the web

Monday, June 9, 2014

Asthma, Anak Puteriku Dan Susu Hafidz dari ANE'S

Anak saya yang kecil menghidap asthma. Memang kerap diserang dahulu. Macam macam cara kami gunakan untuk mengesan punca serangan asthmanya, dan melalui dari pengalaman kami dapat membaca satu-persatu punca serangan nya. Bermula dari mula mengesan corak pemakanannya hinggalah cara asthma itu berlaku. Sebagai contoh kami dapat mengenal pasti apa bahan yang di makan boleh memberi serangan asthma kepadanya. Hinggalah keadaan sekeliling yang mengakibatkan serangan itu berlaku. Setelah kami ingat kembali setiap kali menghadiri parti barbeku hari selepas itu mesti anak yang kecil ini kena serangan asthma. Sama ada sederhana atau kuat.  Memandangkan anak yang sulung juga mempunyai sakit asthma yang sama dari kecil jadi pengalaman kami sebagai ibu bapa serba sedikit membantu untuk mengenal pasti perubahan tindak tanduknya sebelum serangan asthma yang berlaku menjadi teruk.  Tindakan pantas kami adalah terus ke doctor paedetrician kepercayaan kamilah. Mana lagi kalau bukan dr hasmawati yang terletak di klang Gate iaitu Klinik Pakar Kanak Kanak Desa Melawati.(A-0-21 Jalan 2/4c ,Desa Melawati,53100,KL,Tel 03-41051962 ). GPS code 3.217138, 101.737675
Memang bebudak dua orang puteri saya ni dari lahir saya percayakan dr hasmawati untuk rawatan kesihatan mereka. Ok lah, nak cerita panjang pun saya bukannya doktor jadi tak lah pandai sangat. Cuma yang saya perhatikan ialah dalam pembangunan yang serba moden ni kerap kanak kanak generasi millennium kini yang di diagnos mempunyai sakit asthma. Biasa lah kalau ada pembangunan mesti ada pengorbanan. Yang pasti setiap punca serangan asthma bagi setiap individu adalah berbeza, kerana setiap individu yang tercipta adalah unik.

Ok yang sebenarnya apa yang saya nak share kat sini adalah pengenalan satu susu krim dari mak saya untuk anak saya ini. Saya dan isteri memang tengok kotak tu tak pernah lihat la. Namanya susu Hafidz yang di edar oleh Azizah Niaga Enterprise( ANE’S). mendengar nasihat dari mak saya kami pun mula cuba memberi kepadanya susu tersebut. Dan dia suka minum susu tersebut. Susu Hafidz ni untuk kanak kanak berumur 12 bulan ke atas sahaja. Susu ni memang susah nak nak jumpa kat pasaraya atau kedai biasa.  Bahan – bahan yang ada di dalam susu ini juga menyakinkan iaitu seperti AHA, DHA, kalsium, rumpai laut, serbuk madu, raisin, prune, spinach dan banyak lagi. Memang sedap la susu ni rasanya.
gambar ihsan

Kaitan yang saya nak sharekan di sini ialah sejak mengambil susu itu hingga habis sekotak kami perhatikan serangan asthma pada si kecil sudah berkurangan. Ini apa yang berlaku pada pandangan saya la. Jadi saya pun terus sambung beli lagi susu ni untuk anak saya. Memang setiap penyakit dari Allah dan Hanya Kepada Allah ia kembali. Tapi kita juga di galakkan berusaha untuk mengurangkan kemudaratan penyakit. Jadinya sumber pemakanan yang di ambil memang penting untuk memastikan pembesaran kesihatan yang baik.