". PEARLKID: Batu Hempedu(Gallstone) Punca dan Rawatan Dari Pengalaman Saya.

Search the web

Monday, June 16, 2014

Batu Hempedu(Gallstone) Punca dan Rawatan Dari Pengalaman Saya.

Baru baru ini memang saya tak menjangkakan perkara tersebut berlaku ke atas diri ini. Satu penyakit yang dilabelkan sebagi penyakit zaman moden  iaitu batu wujud di dalam hempedu (Gallstone). Menurut doktor pakar penyakit ini sudah menjadi kebiasaan di zaman sekarang.Tak kira umur atau jantina. Ada banyak factor yang menyebabkan kewujudan batu di dalam hempedu ini. Factor utamanya ialah corak pemakanan dan cara hidup yang kita lalui. Batu karang yang terbentuk di dalam buah pinggang melibatkan proses pembuangan air kecil, manakala batu yang terwujud di dalam hempedu adalah berkaitan dengan proses pembuangan air besar.
Ada yang menyedari kewujudan penyakit ini apabila terkena satu serangan yang mengejut di bahagian ulu hati. Sakit yang tidak terperi membuatkan terus di bawa ke ICU. Itu kebanyakan pengalaman kenalan yang saya ketahui menceritakan kepada saya. Dah lama selalu sakit di ulu hati bila jumpa GP diagnos gastrik. Saya memang ada gastrik dari dulu tapi yang saya pelik walaupun tak biarkan perut kosong dan jaga makan sakit ulu hati tu ada jugak Bagi saya pula, symptom yang berlaku sudah lama terjadi tetapi saya tak mengendahkannya kerana saya masih boleh menahan sakit yang di alami sekali sekala.  Symptom yang berlaku seperti kelesuan yang sentiasa walaupun tak menjalankan aktiviti yang berat ( dipercayai tahap Ph darah asidik itu yang buat badan rasa panas dan penat). Sendawa yang sentiasa. Sakit yang teramat di ulu hati sehingga kekadang terasa perit di dada. Kebas sebelah tangan atau kaki. Sakit di bahagian belakang badan. Sakit perut yang teramat sangat tetapi tak lawas seperti  sembelit (constipation). Perut sengkak selepas makan atau minum susu. Simptom ini dikatakan berbeza bagi setiap individu.
Sedikit sebanyak tentang hempedu ni selepas membuat sedikit kajian ia merembeskan jus hempedu . jus hempedu ni dihasilkan dalam hati mengemulasi lemak makanan yang separa hadam dan di simpan di pundi hempedu. jadinya umpama tempat simpan (kilang storage) kantung hempedu ni. Nak tahu lebih lanjut secara saintifik google Wikipedia atau mana mana website doktor pakar. Rembesan kolesistokinin dirembes oleh hempedu bila ada makanan berlemak dikesan masuk salur penghadaman. Tindak balasnya terhadap kolesistokinin berlaku kembang kuncup  pundi hempedu merembeskan simpanan hempedunya ke duodenum (usus kecil). Proses rembes ni la yang buat sakit bila ada batu tersumbat di salur ( duct bile ), kalau batu kat salur dan salur bengkak tu lagi sakit, atau kalau batu besar kat dalam pundi bila pundi menguncup umpama menggenggam batu kerikil dan genggam sepenuh hati. Pundi ni tak la besar sangat doktor kata saiz dewasa lebih kurang panjang 3 inci dan ukur lilit bila mengembang lebih kurang 1.5 inci.
Nak cerita banyak pun saya tak pandai sangat Cuma nak cerita pengalamn yang saya lalui la. Jadina saya mula mencari kaedah untuk sakit ni. Doktor advice buat pembedahan laparaskopi ( minor operation ) tebuk beberapa lubang masukkan kamera dan laser, potong dan sedut pundi keluar.kalau nasib tak baik kena major operation kaedah lama potong 6 inci kat bahagian perut. Ada kaedah ECWL iaitu laser tapi tak berapa praktik sangat pasal banyak risiko seperti batu susah nak pecah, atau batu tu pecah tapi tak berapa kecil jadi bila proses rembesan oleh hempedu, jus tolak keluar takut sangkut di salur ( bile duct) lagi masalah. Ada juga yang menyatakan takut tersumbat di usus antara saluran pancreas nanti menyumbatkan pengeluar insulin dari pancreas. Risiko batu ni yang saya diberitahu ialah pancreatic, hati rosak ( macam jadi fatty liver , hati pun kena kerja keras bila makanan lemak banyak pasal jus dari hempedu dah sumbat tak keluar) dan yang last sekali apa yang doktor surgeon cakap waktu consultation tu tak sedap di dengar, iaitu mati.
saya cuba search tengok apa kaedah lain yang ada terjumpa satu kaedah mengamalkan minum jus apple hijau 1 liter setiap hari dan hari terakhir jalankan kaedah ambil garam epsom ( magnesium sulfate). Doktor surgeon saya nasihat dia kata dia tahu cara tu ada ramai patience dia yang cuba dan akhirnya ICU tengah malam kesakitan tak terperi. batu dah turun sumbat kat salur. saya baru cuba 5 hari minum apple jus tu malangnya saya jadi demam semam seram sejuk secara mendadak tak kira waktu dan cirit birit sentiasa. belum sempat buat kaedah last ambil epsom salt. Lepas dah baik saya cuba cara minum jus delima dan kena cirit birit yang sama selepas beberapa hari. Saya tak pergi ke Haji Jamil ( Durian Tunggal, Melaka ) seperti yang diceritakan oleh ramai orang dia dapat mengeluarkan batu secara batin. Dah tak tahan menanggung sakit dan dah sebulan mencuba kaedah lain tak jalan akhirnya saya menjalani pembedahan laparaskopi.
Pembedahan saya di Hospital Gleneagles Kuala Lumpur (Gps 3.161624, 101.739959) jalan ampang dijalankan oleh doktor pakar bedah , DR Mahadevan.

Selepas pembedahan ada jugalah side effect yang saya rasa iaitu apabila gastrik saya menyerang rasa sakitnya dah tak macam dulu tapi teramat perit di dada dan kawasan ulu hati. kemungkinan baru lepas pembedahan dan baru dalam proses penyembuhan. kena ambil ubat gastrik selalu la nak mengelakkan sakit macam tu.

menurut doktor bedah saya , corak pemakanan saya perlu bertukar mengurang makanan berlemak dan bersusu serta berminyak untuk menjaga keadaan hati pula. sebab sokongan dari pundi dah tak ada. tapi dalam masa sebulan ke dua bulan waktu berpantang memang kena elak terus la makanan makanan macam tu. Senarai antara makanan yang tak boleh dimakan seperti kuning telur , sup yang berkrim macam sup cendawan, makanan bergoreng sebab ada minyak, chocolate, buah avocado, buah zaitun, daging merah macam daging lembu, kambing, peanut butter, cheese dan banyak lagi la yang berlemak . Jadi kalau tengok dari senarai makanan yang boleh di makan memang macam makan untuk nak kuruskan badan la seperti roti kosong, makanan yang tak berminyak dan creamy, bersusu.

itulah serba sedikit tentang pengalaman saya menempuh pembedahan yang pertama dalam hidup saya. walaupun kecil pembedahannya tapi nak menempuh berpantang dalam bab makan ni memang dugaan betul. yang pasti selepas ni kena banyak bersenam supaya kadar metabolisme badan dapat membantu menguraikan lemak dan koletrol. Tak la berat sangat hati saya nak berfungsi seorang diri.